טרה אינקוגניטה – מזרח-מערב בעולם היברידי

'מזרח' ו'מערב' הם מושגים יחסיים שמקורם בעולם הגיאוגרפיה. ואולם, לאורך השנים הוטענו המושגים הללו במטענים תרבותיים, חברתיים וכלכליים שלתוכם נוצקו תפיסות עולם משתנות. ההגמוניה של מה שנקרא 'המערב' עיצבה תפיסת עולם הרואה בקיומו סדר דברים שבו יש עולם ראשון – מתקדם, מערבי – ולצדו עולם שלישי – מזרחי, דרומי, משתרך מאחור, שחסר את התרבות והטכנולוגיה של העולם הראשון. תפישה זאת שלטה לאורך ההיסטוריה המודרנית והכתיבה גם את היחס לתרבות ולאמנות שמקורן בארצות ותרבויות שאינן מערביות. אמנות שהגיע ממה שנקרא העולם שלישי הוגדרה בדרך כלל כנחותה יותר, בסיסית, "אוריינטלית" או "פרימיטיבית".
בעוד שהמערב היה – ובמידה רבה עודנו – שבוי בתיבנות העולם בדרך זאת, תוך עיוורון אל האוטונומיות וההגדרה העצמית של תרבויות אחרות, התפתחו לאורך ההיסטוריה תפישות עולם ותרבויות מקבילות, שרואות עצמן כמרכזיות מבלי צורך להשוואה ביחס למערב. דוגמא סמלית לכך אפשר למצוא בסין למשל, שבה מפות העולם מעוצבות כך שסין נמצאת במרכז המפה ומדינות אירופה וארה"ב נדחקות הצדה. מבט על מפה זו מערער את התפישה הרווחת על הצורה שבה העולם התעצב ומחדד את ההבנה שתפישות אלו של עליונות ומרכזיות המערב הן פועל יוצא של מניפולציות והתחזות למה שנראה כסדר טבעי על פיו בנוי העולם.
הסדר הגלובלי החדש שהולך ומתהווה בעשורים האחרונים משנה את מערך הכוחות הפוליטי והתרבותי. לאחר מאות שנים של קולוניזאציה על צורותיה השונות, שאופיינו בחדירה חד-צדדית לכאורה של המערב אל ארצות המזרח, נוצר אפקט בומרנג והעולם המערבי חווה גלים של חדירה כלכלית, תרבותית ואנושית מארצות המזרח ומה שנקרא העולם השלישי. ללא ספק, תהליכים אלו הם מהמשמעותיים ביותר שעברה החברה האנושית מראשיתה, ועדיין לא ידוע כיצד הם ישפיעו על העתיד. כמו בכל שינוי מהותי ישנה התנגדות מאוד גדולה, והמערב, בחלקו, יוצא במגננה אל מול התהוות של מציאות חדשה שבה הכוחות הכלכליים והתרבותיים בעולם מוטים. לתופעות גלובליות אלו ניתן למצוא גם הד פנים-תרבותי, למשל במודעות העולה וגוברת לתרבות האפרו-אמריקאית בארה"ב או לשיח המזרחי בחברה הישראלית. גם עולם האמנות מושפע משינויים אלו, ומרכזי אמנות חדשים ומשמעותיים עולים במקומות שונים בעולם כגון ירידי האמנות והביאנלות בדובאי, איחוד האמירויות, דקאר, מרקש, איסטנבול ועוד. מעבר להסטה של מוקדי כוח בעולם האמנות מהמרכזים המסורתיים באירופה וארה"ב ישנה עלייה בכמות האמנים המשפיעים המגיעים מאפריקה, מהמזרח הרחוק ומהעולם הערבי, דבר שמשפיע גם על התכנים המיוצרים בתוך השיח האמנותי.
כהמשך או שכלול של התפיסה הדיכוטומית שבה התרבות המערבית הקולוניאליסטית עמדה אל מול התרבות המזרחית, ישנה התפישה ההיברידית המתייחסת ל"מפגש" תרבותי שבו כולם משפיעים על כולם והתוצאות הן פרי של הכלאה בין הצדדים. בניגוד לדיכוטומיה מזרח מול מערב, ניתן למצוא ספיגה של ערכים ומאפייני תרבות של העולם המזרחי על העולם המערבי ונהפוך-הוא.
בפסטיבל מוסררה מיקס השנה נחקור את הארץ הלא נודעת, ה"טרה אינקוגניטה" ונשקף תהליכים וקולות מגוונים שנעים על הסקאלה התרבותית שבין מזרח ומערב, צפון ודרום, טכנולוגיה מתקדמת ושמאניזם, שילובים המאפשרים לחוות את המצב ההיברידי, מצב ביניים, וההתכוונות לקראת עולם חדש ותפישת עולם רב-תרבותית חדשה.